Ως μητέρες ενδιαφερόμαστε για την ανάπτυξη των παιδιών μας σε όλους τους τομείς και θέλουμε να ξέρουμε πως μπορούμε να τα βοηθήσουμε σε κάθε περίπτωση. Ένας από τους σημαντικότερους τομείς της ανάπτυξης είναι και αυτός της επικοινωνίας, η οποία επιτυγχάνεται μεσω του λόγου και της ομιλίας.
Η ανάπτυξη της ομιλίας ενός παιδιού αρχίζει από την ημέρα ης γέννησής του. Από έμβρυο ακόμα είναι ευαισθητοποιημένο στους εξωτερικούς από τη μήτρα ήχους, με αποτέλεσμα να γεννιέται με ορισμένες ικανότητες ακουστικής διάκρισης. Αυτό του δίνει τη δυνατότητα να έχει προτίμηση σε ορισμένους ήχους , ιδίως στην ομιλία της μητέρας του. Τα βρέφη σύντομα μπορούν να διακρίνουν τη μητρική τους γλώσσα από άλλες γλώσσες, κυρίως από την προσωδία (ρυθμός) της γλώσσας, να ξεχωρίσουν το τραγούδι (τα λόγια) από τη μουσική με όργανα και να εντοπίσουν την πηγή από όπου προέρχεται ο ήχος. Βρέφη 3-4 μηνών προσέχουν περισσότερο ένα τραγούδι όταν υπάρχει συγχρονισμός κινήσεων χειλιών και παραγόμενων ήχων, παρά όταν δεν υπάρχει συντονισμός. Δηλαδή το βρέφος είναι ευαισθητοποιημένο στο ρόλο της κίνησης των χειλιών, στην παραγωγή των φθόγγων πριν από την ηλικία των 6 μηνών. Ποια στάδια περνάει το παιδί μέχρι να φτάσει στην παραγωγή των πρώτων λέξεων;
Θα πρέπει να τονίσουμε τη σημαντικότητα του βαβίσματος στην εξέλιξη του λόγου. Έρευνες έχουν δείξει πως όσο περισσότερο βάβισμα, τόσο πλουσιότερο λεξιλόγιο. Η έναρξη και η ποσότητα του βαβίσματος εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την επίδραση του περιβάλλοντος. Ένα περιβάλλον πλούσιο σε οπτικά και γλωσσικά ερεθίσματα βοηθάει το παιδί να αποκτήσει πλούσιο λεξιλόγιο και να εκφράζεται με μεγαλύτερη άνεση. Έτσι βοηθάει πολύ όταν:
Η αντίληψη των λέξεων αρχίζει αντικειμενικά στους 9-12 μήνες. Σε αυτό βέβαια δεν συμφωνούν πολλοί γονείς, που υποστηρίζουν ότι το μωρό τους άρχισε να καταλαβαίνει λέξεις από τους 6 μήνες! Στελλα Παπαχατζή Λογοθεραπεύτρια
0 Comments
|
Archives
Categories |